Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie platformy do obniżania rachunków za media MAM nie pozostawiają wątpliwości – Polacy lubią rozpieszczać swoje dzieci i nie szczędzą pieniędzy na zakup zabawek dla najmłodszych. Miesięcznie rodzice przeznaczają na ten cel średnio aż 200 zł. Kwota ta zwiększa się w grudniu, kiedy to ze względu na mikołajki oraz Boże Narodzenie – z założenia – Polacy kupują więcej upominków. W okresie świątecznym rodzice przeznaczają na zabawki dla swoich pociech około 500 zł. Ponadto aż ¼ badanych na prezent mikołajkowy i bożonarodzeniowy (ale i urodzinowy) dla każdego dziecka z osobna wydaje odpowiednio od 300 do nawet ponad 2000 zł! Co dokładnie kupują Polacy i które sklepy wybierają, szukając prezentów?
Dla najmłodszych wszystko
Polacy, mimo iż średni koszt wychowania dziecka do 18 roku życia to aż 305 tys. zł, nie szczędzą środków na rozpieszczanie swoich pociech. Ponad 60% badanych wydaje na ten cel w miesiącu od 50 do 300 zł. Niemal ¼ przyznaje, że kwoty te są dużo wyższe i wahają się od 300 do nawet ponad 2000 zł. Jak wynika z raportu „Ile kosztuje dziecko w Polsce” przygotowanego na podstawie badań platformy MAM, Polacy lubią rozpieszczać swoje dzieci nie tylko w dniu urodzin, w mikołajki czy podczas Bożego Narodzenia. Rodzice dają prezenty także bez okazji. 18% respondentów przyznało, że kupuje zabawki raz w tygodniu, ponad 40% raz w miesiącu, a niemal 21% raz na kwartał. Zaledwie 8,2% rodziców robi to tylko na specjalne okazje. Jakie zabawki opiekunowie wybierają najczęściej?
Duży wybór, z którego Polacy chętnie korzystają
Ponad połowa badanych (61,5%) decyduje się na zakup zabawek edukacyjnych. Na drugim miejscu znajdują się klocki i układanki (ponad 58% wskazań), a zaraz potem książki i kolorowanki (ponad 55 % wskazań). Lalki i pluszaki kupuje niemal 44% rodziców. Co ciekawe, w czasach tak dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii gry komputerowe nabywa tylko 20% opiekunów, zaś elektronikę – w tym smartfony, konsole lub komputery – zaledwie 16,5%. Rodzice zabawki dla swoich pociech najczęściej kupują w sklepach internetowych (ponad 30% wskazań), co można łatwo wytłumaczyć samą wygodą robienia zakupów oraz konkurencyjnymi cenami. Niemal 29% badanych przyznało, że po zabawki chodzi do sklepów stacjonarnych, a 21,5% wskazało dyskonty oraz markety.
Mikołaj, Gwiazdka, Gwiazdor, czyli grudniowe wydatki
Skłonność polskich rodziców do rozpieszczania swojego potomstwa wzrasta w określonych momentach roku. Mowa m.in. o zbliżających się wielkimi krokami mikołajkach czy świętach Bożego Narodzenia. W tym szczególnym okresie dzieci zwyczajowo odwiedza wówczas, w zależności od regionu Polski, Gwiazdka, Gwiazdor, Dzieciątko czy Mikołaj zostawiający prezenty pod poduszką, choinką czy w skarpecie. Radość najmłodszych wiąże się jednak ze sporym obciążeniem dla portfela opiekunów. Grudniowe wydatki na prezenty to dla statystycznego polskiego rodzica średnia kwota 500 zł. Na prezenty mikołajkowe opiekunowie przeznaczają średnio ponad 230 zł, zaś na bożonarodzeniowe – niespełna 270 zł.
Polacy, mimo iż wychowanie i utrzymanie potomstwa jest dla nich sporym obciążeniem finansowym, w kwestii dzieci są dość rozrzutni i nie oszczędzają na ich przyjemnościach. Tendencję tę widać m.in. na rynku zabawek, który – jak wylicza firma badawcza RMD Research – co roku wart jest w Polsce około 3 miliardów złotych[1]! To z kolei wpływa na jakość i wielkość zabawkowego asortymentu. W efekcie rodzice jako konsumenci mają dostęp do różnych producentów oraz sklepów i coraz bardziej świadomie poruszają się po rynku w poszukiwaniu najlepszych ofert. Już dziś mogą także korzystać z nowoczesnych, optymalizujących koszty narzędzi, które przy zakupie zabawek i produktów dla najmłodszych pomagają oszczędzać środki m.in. na comiesięczne opłaty za media.