Czy zajęcia dodatkowe dla przedszkolaka to dobry pomysł? Jeśli tak, które z nich wybrać, gdy oferta jest tak szeroka? Jeśli nie, to właściwie dlaczego nie?
Najważniejszą rzeczą, o której powinni pamiętać rodzice stojący przed decyzją o wyborze zajęć dodatkowych, jest fakt, że podstawowym narzędziem rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym jest swobodna zabawa, czyli taka zabawa, którą inicjuje i prowadzi dziecko pod okiem opiekuna. Ten rodzaj aktywności wpływa najkorzystniej na dzieci, ponieważ mają one szansę intuicyjnie dostosować ją do swoich potrzeb i to one nakreślają jej granice.
Rozważając zapisanie przedszkolaka na zajęcia dodatkowe należy również pamiętać o tym, że nie można przyśpieszyć rozwoju dziecka. Można natomiast go ułatwić lub utrudnić. Oba rodzaje sytuacji mogą mieć miejsce, w zależności od tego, czy właściwie wybierzemy zajęcia dla swoich dzieci.
W ofercie znajdziemy m.in. następujące propozycje dla dzieci w wieku przedszkolnym:
- języki obce (najczęściej angielski)
- zajęcia sportowe (na przykład mini tenis)
- zajęcia gimnastyczne
- joga
- nauka pływania
- rytmika i logorytmika
- taniec
- zajęcia umuzykalniające
- lekcje śpiewu
- nauka gry na instrumentach
- zajęcia typu „odkrywamy świat” (zajęcia prezentujące ciekawe zjawiska w przyrodzie, dzieci wcielają się w rolę odkrywców)
- plastyka i rysunek
- zajęcia kulinarne
- zajęcia dramowe i teatralne
Jeśli zainteresuje nas jakiś rodzaj zajęć, należy pamiętać o niezwykle istotnych kwestiach, takich jak:
1. Umiar – przystosowanie się do osoby prowadzącej, innych dzieci, nowego miejsca i rytmu zajęć może zabrać dziecku pewien czas, dlatego nie należy przesadzać z ilością zajęć dodatkowych. Najlepiej skupić się na jednym rodzaju i obserwować jak dziecko będzie się zachowywało. Jeśli uznamy, że dobrze się czuje i oswoiło się już z nową sytuacją, można pomyśleć o kolejnych zajęciach. Pamiętajmy jednak, że każde dziecko ma prawo do odpoczynku i nie należy przedkładać swoich ambicji ponad jego dobre samopoczucie.
2. Przyjemność i zabawa – to podstawowe cechy zajęć dodatkowych dla przedszkolaków. Jeśli zmuszamy dziecko do uczęszczania tam, gdzie źle się czuje, nie lubi opiekuna lub się nudzi, efekt jest odwrotny do zamierzonego. Oczywiście najlepszy wybór oparty jest na obserwacji zainteresowań, skłonności i talentów dziecka. Na przykład, jeśli przedszkolak dużo nuci, śpiewa i ładnie zapamiętuje melodie, warto zwrócić uwagę na ofertę zajęć muzycznych.
3. Klasyczne zajęcia takie jak rytmika, język angielski, plastyka są często lepszym rozwiązaniem, niż modne, nowoczesne zajęcia, ponieważ ich celem jest rozwój podstawowych umiejętności (na przykład ćwiczenie dłoni i palców, ćwiczenie pamięci, ruch w rytmie)
4. Proces ważniejszy niż efekt – szczególnie w kwestii nauki języków obcych warto pamiętać o tym, że zajęcia mają na celu oswojenie dzieci z dźwiękami danego języka. Zatem nie należy wymagać od dziecka, by mówiło pełnymi zdaniami i oczekiwać spektakularnych efektów. Natomiast należy upewnić się, że dziecko czerpie radość z każdej spędzonej na zajęciach chwili.
5. Kreatywność ponad satysfakcję rodziców – dobrze jest unikać zajęć, których głównym celem ma być prezentacja rodzicom tego, czego dzieci nauczyły się w czasie zajęć. Zamiast tego należy wspierać przedszkolaki w twórczym wymyślaniu, ćwiczeniu wyobraźni i dobrej zabawie.
6. Czas rodzinny przede wszystkim – rodzice powinni pamiętać, że najlepiej spędzony czas to czas rodzinny, gdy jej członkowie świetnie się bawią i poznają, a przy okazji uczą się nowych umiejętności. Dlatego warto wybrać zajęcia i warsztaty, w których dzieci mogą uczestniczyć wraz z rodzicami i rodzeństwem.
Uczęszczanie na zajęcia ma wiele zalet. Dzieci m.in. uczą się nowych umiejętności, poznają świat, ćwiczą wyobraźnię i pamięć, dotleniają się, ćwiczą mięśnie, rozwijają talenty, poznają inne dzieci, jak również uczą się bawić i pracować w grupie. Niewątpliwie argumenty te przemawiają za zapisaniem dzieci w wieku przedszkolnym na zajęcia dodatkowe. Warto jednak pamiętać, że nadmiar takich zajęć lub ich niewłaściwy wybór może zniechęcić dziecko lub utrudniać jego naturalny rozwój.