Pomimo masowego dostępu do wiedzy i edukacji problemy związane z czytaniem i pisaniem wśród dzieci wciąż są żywe. Niejednokrotnie wynika to z różnego rodzaju zaburzeń, ale warto również wziąć pod uwagę, że nowoczesne rozwiązania nie zawsze są pomocne w rozwoju.
Skupianie się na nowoczesnych rozwiązaniach nie zawsze jest dobre
W obecnych czasach coraz młodsze osoby są wprowadzane w świat urządzeń elektronicznych, które wymagają minimalnego zaawansowania motorycznego. Podawanie dziecku dużej ilości rozrywki w postaci audiowizualnej może zahamować rozwój takich umiejętności jak pisanie. W końcu stawianie znaków jest czynnością opartą na treningu i niepraktykowane będzie zanikać. Podobnie sprawa wygląda z czytaniem, ważne jest, aby w przypadku bodźców wzrokowych pojawiały się treści wymagające czytania i rozpoznawania znaków, tak by nawet nieświadomie dziecko praktykowało tę umiejętność.
Jak na te problemy reaguje dziecko?
Zaniechanie dbania o właściwy rozwój umiejętności czytania i pisania może odcisnąć trwały ślad na psychice dziecka. Największe odbicie będzie to miało wśród rówieśników w klasie. Wiadomo, że dzieci potrafią być wobec siebie okrutne i przez wytykanie nieumiejętności mogą wpędzić w poważne kompleksy ucznia, który gorzej radzi sobie z pisaniem lub czytaniem. W przypadku występowania takich trudności dziecko zawsze zacznie szukać winy w sobie, co może skutkować pojawieniem się stanów lękowych, zamknięciem w sobie, a także problemów ze snem. Zaniedbywanie sygnałów, które będą pochodziły od takiego ucznia może u niego doprowadzić nawet do powstania fobii szkolnej.
W jaki sposób pomóc?
W przypadku występowania takich oznak należy niezwłocznie działać i w sposób delikatny i bardzo zindywidualizowany podejść do dziecka. W pierwszej kolejności warto będzie udać się do specjalisty, który oceni, czy takie dziecko nie ma dysfunkcji uniemożliwiających poprawne nauczenie się pisania i czytania. Należy zwrócić uwagę na stan wzroku i aparatu mowy takiego ucznia. Konieczne będzie poświęcenie uwagi i wyłapanie możliwych zaniedbań. Może w tym pomóc rozmowa lub wspólna zabawa, która wykaże stopień zaawansowania i skalę problemu. Nieodzownym elementem w przypadku wystąpienia takich trudności jest kontakt z placówką, w której uczy się dziecko. Pomoc pedagoga, poszczególnych nauczycieli i wychowawcy klasy może okazać się nieoceniona w dopilnowaniu i poprowadzeniu prawidłowego rozwoju dziecka.
Dzięki odpowiednim krokom można szybko zniwelować powstałe różnice i trudności w umiejętności czytania i pisania. Ważne jest delikatne podejście do sprawy i poszukiwanie pomocy w rozwiązaniu problemów u wykwalifikowanych osób. Warto pamiętać, że tego typu trudności występują u dzieci, zwłaszcza na etapie wczesnoszkolnym.